Statystyki Rejestr zmian Mapa strony

Statut

W uzgodnieniu:

 

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Załącznik do uchwały Nr 117/10

Sejmiku Województwa Mazowieckiego

z dnia 5 lipca 2010 roku

 

 

Statut

 

Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie

 

 

ROZDZIAŁ 1

 

Przepisy ogólne

--------------------

 

 

§1

Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie, zwane dalej „Muzeum” jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie:

  1. ustawy z dnia 25 października 1991 r., o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13 poz. 123 z późn. zm.), zwanej dalej „Ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”;

  2. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeum (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.), zwanej dalej „Ustawą o muzeach”;

  3. uchwały Nr 106/352/72 Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Ciechanowie z 1972 r. zmienionej zarządzeniem Nr 1/98 Wojewody Ciechanowskiego z dnia 13 stycznia 1998 roku w sprawie zmiany nazwy Muzeum Okręgowego na Muzeum Szlachty Mazowieckiej i nadania statutu Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie;

  4. niniejszego statutu.

 

 

2§

Siedzibą „Muzeum” jest miasto Ciechanów, a terenem jego działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.

 

 

§3

  1. Organizatorem Muzeum jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.

  2. Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, a nadzór bezpośredni Zarząd Województwa Mazowieckiego.

 

 

§4

Muzeum jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora i posiada osobowość prawną.

 

 

 

§5

Muzeum używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczypospolitej Polskiej oraz nazwą w otoku „Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie”.

 

 

ROZDZIAŁ II

 

Zakres działalności

------------------------

 

 

§6

  1. Muzeum gromadzi i przechowuje dobra kultury polskiej w zakresie historii, kultury i tradycji szlacheckich ziemi Mazowieckiej.

  2. Muzeum informuje o treści gromadzonych zbiorów, upowszechnia podstawowe wartości historii, nauki i kultury polskiej, kształtuje wrażliwość poznawczą i estetyczną, umożliwia kontakt ze zbiorami.

 

 

§7

Muzeum realizuje cele, o których mowa w § 6, przez:

  1. gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;

  2. katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;

  3. przechowywanie gromadzonych zabytków w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo oraz magazynowanie ich w sposób dostępny dla celów naukowych,

  4. zabezpieczenie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;

  5. urządzanie wystaw stałych i czasowych;

  6. prowadzenie działalności edukacyjnej;

  7. popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;

  8. udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych , naukowych i wystawienniczych;

  9. zapewnienie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;

  10. prowadzenie działalności wydawniczej.

 

 

§8

W realizacji celów statutowych Muzeum może współdziałać zarówno z osobami prawnymi, jak i osobami fizycznymi oraz jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej.

 

§9

  1. W Muzeum funkcjonuje Oddział pod nazwą Muzeum Pozytywizmu w Gołotczyźnie.

  2. Szczegółową organizację wewnętrzną Muzeum oraz zakres działania Oddziału oraz komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Muzeum nadawany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii organizatora oraz działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.

 

 

 

ROZDZIAŁ III

 

Organy zarządzające i doradcze

---------------------------------------

 

§10

  1. Dyrektor zarządza Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz.

  2. Dyrektor organizuje pracę Muzeum oraz odpowiada za całokształt jego działalności.

  3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:

    1. podejmowanie niezbędnych działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej zmierzających do funkcjonowania Muzeum na najwyższym poziomie;

    2. kierownictwo w sprawach naukowo-badawczych, edukacyjnych, organizacyjnych i administracyjno-finansowych;

    3. nadzór nad zbiorami i ich ewidencjonowaniem oraz nad majątkiem Muzeum;

    4. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Muzeum oraz wykonuje czynności z zakresu prawa pracy;

    5. sprawowanie nadzoru nad pracą komórek organizacyjnych i stanowisk pracy w Muzeum;

    6. przestrzeganie dyscypliny finansowej;

    7. stworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników Muzeum;

    8. stworzenie prawidłowego zabezpieczenia i ochrony mienia Muzeum w tym muzealiów;

    9. wydawanie w obowiązującym trybie zarządzeń, regulaminów i innych aktów wewnętrznych;

    10. przedstawienie właściwym instytucjom i organizacjom planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych.

 

 

§11

  1. Dyrektora powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Mazowieckiego w trybie przewidzianym ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz ustawą o muzeach.

  2. Dyrektor zarządza Muzeum przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora powoływanych i odwoływanych przez Dyrektora, w uzgodnieniu z zarządem Województwa Mazowieckiego.

  3. Zastępca dyrektora zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę.

 

 

§12

  1. Przy Muzeum działa Rada Muzealna, której członków powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Mazowieckiego, na zasadach określonych art. 11 ustawy o muzeach.

  2. Rada Muzeum działa w zakresie i zgodnie z zasadami określonymi w art. 11 ustawy o muzeach.

  3. Rada składa się z 7 osób.

 

 

§13

  1. Dyrektor Muzeum może tworzyć, z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy zatrudnionych muzealników, kolegia doradcze.

  2. Kolegium może mieć charakter stały – wówczas kadencja jego członków trwa 2 lata lub może być utworzone dla realizacji konkretnego zadania – wówczas okres jego działania wyznacza termin wykonania zadania.

  3. W skład kolegium mogą wchodzić doświadczeni pracownicy Muzeum oraz osoby spoza, w liczbie określonej przez dyrektora w akcie o utworzeniu kolegium.

  4. Liczba członków kolegium nie może przekroczyć 10 osób.

  5. Kolegium wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego, a także w razie potrzeby sekretarza kolegium, który prowadzi dokumentację oraz obsługę kancelaryjno-biurową.

  6. Dokumentację oraz obsługę kancelaryjno-biurową zapewnia Muzeum.

  7. Posiedzenia kolegium zwoływane są przez przewodniczącego z własnej inicjatywy, inicjatywy połowy składu członków kolegium lub na wniosek Dyrektora Muzeum.

  8. Kolegium formułuje opinie w kwestiach stanowiących przedmiot jego działania.

  9. Opinie są przyjmowane zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej 50% członków kolegium, w głosowaniu jawnym.

 

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

Zasady gospodarki finansowej

-----------------------------------

 

 

 

§14

  1. Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

  2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan działalności zatwierdzony przez Dyrektora Muzeum z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora.

  3. Wysokość rocznej dotacji na działalność Muzeum ustala Organizator.

  4. Koszty działalności bieżącej i zobowiązania Muzeum pokrywane są z uzyskiwanych przychodów, którymi w szczególności są;

  1.  
    1. wpływy z prowadzonej działalności uzyskiwane przy realizacji celów określonych w § 7 statutu;

    2. dotacje otrzymywane od Organizatora;

    3. wpływy z prowadzonej działalności statutowej (bilet wstępu);

    4. środki otrzymywane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

 

 

§15

Do składania w imieniu Muzeum oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków finansowych i majątkowych uprawniony jest Dyrektor lub osoby przez niego upoważnione. Do skuteczności takiej czynności prawnej wymagana jest kontrasygnata Głównego Księgowego lub osoby przez niego upoważnionej.

 

 

§16

Zaciągnięcie przez Muzeum zobowiązań wymaga uzyskania zgody Zarządu Województwa Mazowieckiego.

 

§17

Organem zatwierdzającym sprawozdanie finansowe Muzeum, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223) jest Zarząd Województwa Mazowieckiego.

 

§18

  1. Muzeum może prowadzić działalność gospodarczą w formie zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego.

  2. Decyzję o utworzeniu zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego podejmuje Dyrektor Muzeum po uzyskaniu zgody Zarządu Województwa Mazowieckiego.

  3. Prowadzona przez zakład budżetowy lub gospodarstwo pomocnicze działalność gospodarcza obejmuje obszarem działanie pozastatutowe Muzeum i wymaga odrębnego ewidencjonowania na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości.

  4. Dochody zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego mogą być wykorzystane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej Muzeum, a tryb ich przekazania określają odrębne przepisy.

 

 

ROZDZIAŁ V

 

Przepisy końcowe

------------------------

 

 

§19

  1. Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum może dokonać Organizator na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.

  2. Zmiany w statucie dokonuje Organizator w uzgodnieniu z ministrem właściwym ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej
Rozumiem